از بزرگترین دردسرهایی که برای اکثر رانندگان خودرو رخ میدهد، تصادف است که سبب ایجاد انواع خسارتهای مالی و حتی جانی میشود و از این رو جهت تعمیر خودرو باید هزینه بسیاری را صرف کرد. صافکاری از جمله اقداماتی است که بر روی انواع خودروهای تصادفی برای برطرف کردن خط و خراشها انجام میشود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روشهای بسیاری برای صافکاری خودروها ابداع شده است که از جمله آنها میتوان به صافکاری بیرنگ و صافکاری با رنگ اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین تفاوتهای دو روش صافکاری بیرنگ و صافکاری با رنگ آشنا کنیم.
صافکاری خودرو چیست؟
به روشی که برای تعمیر، ترمیم و برطرف کردن انواع خط و خراش ها، آثار تصادفات و قری از روی بدنه ماشین استفاده میشود، صافکاری میگویند. بد نیست بدانید که بدنه اتومبیلها از چندین لایه فلز تشکیل شده است. در بسیاری از مواقع بدنه خودرو به دلایل متعدد از جمله تصادف شکل و ظاهر اصلی خود را از دست میدهد و از این رو به زیبایی قبل نخواهد بود. بدنه فلزی اتومبیل طوری است که افراد عادی توان برطرف کردن این قر شدگی و فرورفتگیها را ندارند و از این رو میبایست حتما به یک صافکار متخصص و مجرب مراجعه کرد.
انتخاب یک روش عالی جهت صافکاری اتومبیل
زمانی که شما به یک صافکار متخصص مراجعه میکنید، شخص صافکار ابتدا تمامی نقاط آسیب دیده خودرو و نوع و میزان شدت ضربه وارد شده را بررسی میکند تا از این طریق بهترین روش جهت انجام صافکاری را تشخیص دهد. توجه داشته باشید که صافکارهای خودرو به پزشکان شباهت بسیاری دارند و از جهت میزان مهارت، توان و تجربه متفاوت هستند. یک صافکار با تجربه و ماهر با توجه به تخصص خود و شدت و نوع ضربات وارد شده به خودرو بهترین روش را جهت صافکاری انتخاب میکنند تا خودرو شکل و ظاهر اولیه خود را به دست آورد و از قیمت آن چیزی کم نشود.
صافکاری بیرنگ
در بسیاری از مواقع شدت ضربه و آسیب وارد شده به بدنه خودرو به حدی است که نیازی به تعویض بدنه اتومبیل نخواهد بود. از این رو صافکاری که تجربه و مهارت لازم را داشته باشد، به راحتی میتواند بخش آسیب دیده را بدو نیاز به رنگ، صافکاری نماید. البته بدانید که این اقدام به مهارت و آگاهی بسیار زیادی نیاز دارد. در واقع صافکار با تجربه و ماهر قادر است تا صافکاری بدون رنگ را برای خودرو آسیب دیده انجام دهد و این امر به تجربه شخص تعمیرکار وابسته است.
صافکاری با رنگ
در برخی مواقع در یک تصادف و حادثه، ضربه و آسیب وارد شده به روی بدنه اتومبیل به حدی است که به صورت مستقیم رنگ اتومبیل را از بین میبرد و یا احتمال دارد که به علت ضربات چکش و میزان نیرویی که شخص صافکار به بدنه خودرو وارد میکند، رنگ قسمت ضربه دیده از بین برود. در این شرایط صافکار موظف است تا از رنگ بستر در صافکاری استفاده نماید و همچنین میتواند جهت صافکاری از پولیش و لیسه برای بخش آسیب دیده استفاده نماید.
حتما به این نکته توجه داشته باشید که در اکثر مواقع، صافکاری انتخاب مناسب و درستی برای خودرو شما نباشد. بنابراین به منظور داشتن یک نتیجه عالی و خوب بهتر است که قطعه مورد نظر توسط صافکار یا شخصی که در این کارها تخصص کافی دارد، تعویض شود.اگر به صافکار و یا نقاشی نیاز شد، قطعا باید به یک صافکار و نقاش حرفهای و مجرب مراجعه کرد؛ چرا که اگر فرایند صافکاری به بهترین شکل انجام نشود، امکان دارد که به قطعه و رنگ خودرو آسیبهای بسیار جدی وارد شود و همچنین ظاهر و شکل اولیه اتومبیل از دست برود و تغییر کند.
تفاوت صافکاری بیرنگ با صافکاری با رنگ چیست؟
همانطور که میدانید، میزان و نوع شدت تصادفهای رانندگی با توجه به نقطه برخورد، میزان سرعت هر اتومبیل و دیگر موارد متفاوت است. در صورتی که ضربه و آسیب وارد شده به بدنه اتومبیل خیلی زیاد باشد و حتی صافکاران متخصص و حرفهای قادر نباشند تا قسمت ضربه دیده را به بهترین شکل ممکن به حالت قبل برگردانند، به اجبار باید بک یک پنل جدید تعویض شود.
پنل نو قبل از نصب، میبایست با رنگی که به دیگر نواحی بدنه خودرو شباهت دارد، رنگآمیزی شود و پس از آن بر روی اتومبیل نصب گردد. در این شرایط، به اصطلاح میگویند که قطعه تعویض شده است و رنگ غیر فابریک دارد. علاوه بر این در صورتی که قسمت آسیب دیده اتومبیل بدون نیاز به تعویض، قابل ترمیم باشد، اما به علت شدت ضربه وارد شده، کمی از رنگ اصلی و فابریک آن از بین رفته باشد و یا در طی صافکاری دچار ریزش شده باشد، بعد از تعمیر و اتمام صافکاری، حتما باید شخص نقاش که از تخصص کافی برخوردار است، رنگ آن ناحیه را به صورت کامل بسوزاند و پس از انجام بتونه کاری، با رنگ جدید ناحیه مورد نظر را رنگآمیزی کند تا ظاهر آن مانند روز اول یکدست و زیبا شود. به این روش از صافکاری که قسمت ضربه دیده به رنگآمیزی دوباره نیاز دارد، صافکاری با رنگ میگویند.
لازم به ذکر است که به صورت کلی صافکاری با رنگ برای بدنه خودرو ضرری به همراه ندارد. البته در مسئله فروش اتومبیل و کاهش قیمت، تاثیر قابل توجهی دارد و از این رو میتوان گفت که از مهمترین گزینه هی خرید و فروش خودروهای دست دوم محسوب میشود؛ به صورتی که در بسیاری از مواقع بخش زیادی از قیمت پایانی اتومبیل را کاهش میدهد.
در صافکاری بدون رنگ که به صورت کلی میزان شدت ضربه وارد شده و نوع آسیب بسیار جزئی و ساده است، شخص صافکار با بهره گیری از مهارت و دانش خود به راحتی قادر است تا قسمت آسیب دیده را بعد از حرارت دادن از قسمت پشتی یا استفاده از گریس بر روی سطوح و… بدون آنکه از نظر رنگ به آسیبی دچار شود، به شکل اولیه خود برگرداند. در این شرایط به رنگ کاری قسمت آسیب دیده نیازی نبوده و در اصطلاح به این روش، صافکاری بدون رنگ یا گریسی نیز گفته میشود. بد نیست بدانید که روش صافکاری بدون رنگ بر کاهش قیمت اتومبیل تاثیر زیادی دارد و این از مهمترین مزیتهای روش صافکاری بدون رنگ به حساب میآید.
تشخیص دادن این مسئله فقط از طریق افراد متخصص، حرفهای و باتجربه که از دانش کافی برخوردار هستند و همچنین از آموزشهای لازم در این حوزه را دریافت کرده اند، امکانپذیر است و افراد عادی و غیر حرفهای توان تشخیص این مسئله را ندارند.
در واقع صافکارهای متخصص و ماهر با بهره گیری از تجربه خود تنها با یک نگاه کلی و ساده و یا لمس کردن قسمت ضربه دیده، تمرکز و توجه کافی در مقدار موج آن ناحیه و تاثیرات صافکاری یا مرغوبیت رنگ، به آسانی میتوانند متوجه رنگ شدگی دوباره بدنه خودرو شوند. علاوه بر این تکنسینهای حرفهای با استفاده از تجهیزات مخصوص اعم از ضخامتسنج دیجیتالی به مقدار رنگ شدگی قسمتهای گوناگون پی میبرند.
در پایان به این نکته توجه داشته باشید که روش صافکاری بدون رنگ در مقایسه با روش دیگر هزینه بیشتری دارد و همچنین نیازمند وقت بیشتری است که باعث میشود خودرو شما برای مدتی داخل تعمیرگاه بماند. البته در نتیجه خودرو شما دچار افت قیمت نخواهد شد و همانطور که گفته شد این مسئله در بازار خرید و فروش اهمیت بسیار زیادی دارد و مهمترین تفاوت دو روش صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ در همین مسئله است.