همانطور که میدانید خودرو شامل قطعات مختلفی است که هر یک وظایف گوناگونی را برعهده دارند. اگزوز از جمله این قطعات مهم محسوب میشود که معمولا خروجی آن در قسمت پشتی خودرو قرار گرفته و از اهمیت بسیاری برخوردار است. در تمامی وسایل نقلیه موتوری، قطعهای به نام اگزوز وجود دارد؛ زیرا بسیاری از واکنشهای شیمیایی که در سیلندر ایجاد میشوند، میبایست به نحوی از اتومبیل خارج شوند.گاهی اوقات صدای ناهنجاری شبیه به انفجار کوچک در اگزوز می شنویم که ممکن است به علت سوخت بیش از اندازه در موتور خودرو ، شکسته بودن درپوش توزیع کننده ، عملکرد دریچه ورودی هوا و …. می تواند ایجاد شود که در ادامه هر کدام از دلایل را به صورت کامل توضیح خواهیم داد .
اگزوز چیست؟
به قطعهای که در قسمت پشتی خودرو قرار دارد و تمامی آلایندههای شیمیایی از آن خارج میشوند، اگزوز میگویند. در صورتعدم تخلیه واکنشهای شیمیایی موجود در خودرو، انفجاری رخ میدهد. خوب است بدانید که اگزوز کارکردهای دیگری نیز دارد که از مهمترین آنها میتوان به کاهش آلایندگیها و صدا و دما اشاره کرد. برای چند ثانیه تصور نمایید که گازهای حاصل از واکنشهای شیمیایی که داخل موتور که دارای دمای ۸۰۰ درجه هستند، به همان شکل وارد هوا شوند که در این صورت وضعیت نامطلوبی برای تمامی خودروها و عابران پیاده و حتی محیط زیست ایجاد میشود.
دلیل صدای انفجار از اگزوز خودرو چیست؟
از جمله تجارب مشترک بین تمامی رانندگان، شنیدن صدای انفجار از اگزوز است. در اصل شنیده شدن این صدا بیانگر آن است که خودرو شما به درستی فعالیت نمیکند و هر چه سریعتر باید مورد بررسی و تعمیر قرار بگیرد. بدون شک میدانید که شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز بسیار ترسناک بوده و حتی زمانی که با از دست دادن میزان قدرت وسایل نقلیه همراه باشد، امری هشداردهنده است. در صورتیکه با افزایش دور موتور خودرو خود، صدای آزاردهندهای را شنیدید، بدانید که احتمالا صدای انفجار بوده و توجه کنید که این مشکل معمولا همراه با دود سیاه و آبی رنگ است.
مهمترین دلیل صدای انفجار از اگزوز عبارت است از:
-
زمانبندی نادرست
از مهمترین دلایل انفجار در اگزوز، عدم زمانبندی صحیح و مناسب است. این یعنی اگزوز تراکم سوخت در سیلندر سربالایی با بلوک سیلندر پایین، هماهنگ نیست که در نهایت باعث شده تا سوخت احتراق دیر در محفظه احتراق روشن شود و همراه با بازشدن سوپاپ اگزوز، سوخت را جهت سوزاندن، استفاده میکند.
-
سوخت بیش از اندازه
در صورتیکه موتور بیش از آنچه که نیاز دارد، سوخت دریافت کند، امکان ایجاد صدای انفجار در اگزوز خودرو افزایش مییابد. در مواقعی که مقدار بسیار زیادی سوخت اضافی وجود دارد که میتواند سبب ایجاد انفجار شود، به آن ترکیب هوا با سوخت فراوان گفته میشود. در صورتیکه سوپاپ اگزوز بر روی سیلندر باز شود، هوای اضافی میتواند سبب سوخته شدن انفجاری سوخت شده و شما صدای انفجار را سریع بشنوید.
-
درپوش توزیع کننده شکسته و وایرها
در خودرو یک کلاه به عنوان توزیع کننده و همچنین یک مجموعه سیم جهت فراهم کردن انرژی الکتریکی به شمعها مورد استفاده قرار میگیرد. پس از این شمع، سوخت مورد نیاز را در سیلندر مشتعل خواهد کرد. در صورتیکه درپوش توزیع کننده دچار آسیب و شکستگی شود، امکان نفوذ رطوبت به داخل وجود دارد که در نهایت سبب ایجاد جرقه میشود که از یک مجموعهی سیم کشی به مجموعههای دیگر هدایت میشود. در صورتیکه سیلندر، به اشتباه در زمان بازشدن دریچه اگزوز فعال گردد، امکان ایجاد یک صدای انفجار وجود دارد. به منظور نگهداری منظم از اتومبیل خود و پیشگیری از این رویداد، میبایست درپوش توزیع کننده در هر نوبت تیونینگ عوض شود.
-
عدم عملکرد صحیح دریچه ورودی هوا
بسیاری از خودروهای جدید و مدرن، از یک سیستم احتراق تزریق هوا برخوردار هستند که که سیستم اگزوز را در مواقعی که سیستم تحت بار قرار دارد، تغذیه مینماید. این مورد برای یک سیستم مفید و کارآمد ضروری و مورد نیاز است؛ چراکه سبب سوزانده شدن سوخت اضافی میشود. در سیستم تزریق هوا به راحتی میتوان یک نوع دریچه ورودی هوا را پیدا نمود. در صورت کارکرد نادرست دریچه هوا، هوا از سیستم احتراق خارج میشود که در نتیجه به علت احتراق سوخت نسوخته، جرقه انفجاری رخ میدهد. همچنین امکان دارد که در قسمتی از اگزوز سوراخی وجود داشته باشد و یا مشکلی در مبدل کاتالیزوری ایجاد شود. علاوهبر این در بسیاری از خودروهای قدیمی، امکان دارد که این مشکل به علتعدم تنظیم موتور باشد.
سیستم اگزوز شامل چه بخشهایی است؟
همانطور که میدانید اگزوز از مهمترین قسمتهای خودرو محسوب میشود که به صورت کلی شامل ۳ الی ۵ بخش مختلف میشود که از مهمترین آنها میتوان به لولههای رابط، لوله اگزوز، منیفولد خروجی، لوله پخش کننده دود، منبع اگزوز یا همان انباز اگزوز که به صدا خفه کن نیز معروف است، اشاره کرد. هر یک از این بخشها وظایف مخصوص به خود را دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد.
تعریف منیفولد و وظیفه آن چیست؟
بخش اول و مهم سیستم اگزوز، منیفولد نام دارد. این قسمت در انواع موتورها دو نوع متفاوت است. برای مثال در خودروهایی با موتورهای خطی، در یک سمت موتور قرار گرفتهاند و در خودروهایی با موتور خورجینی یا V شکل نیز، در دو طرف موتور قرار میگیرند. در اصل این قسمت موظف است تا دود و گاز تولید شده در سرسیلندر را به طرف لوله اگزوز هدایت نماید. در نتیجه دانستیم که منیفولدها را باید از جمله قطعاتی دانست که وظیفه مهم و اصلی آنها دریافت دود و گاز ناشی از احتراق در موتور و سیلندرها و انتقال آنها به سایر قسمتها است.
وظایف لولههای رابط اگزوز چیست؟
شما به راحتی میتوانید داخل اگزوز این لولهها را مشاهده نمایید. در اصل بسیاری از این لولهها قطعاتی بوده که سبب مرتبط شدن منیفولد، انباره و سراگزوز میشوند. تمامی طراحان و تولید کنندگان خودروها، تمام تلاش خود را انجام داده تا سخت گیریهای لازم در این زمینه را انجام دهند و همچنین از استانداردهای بسیار زیادی در این مورد استفاده کردهاند. میزان کیفیت، کارایی و عمر و دوام مفید این قسمت را مواردی از قبیل طول، شعاع قوسها، قطر اسمی لوله، جنس و… مشخص میکند تا اثرگذاری بیشتری از خود نشان دهند.
کاتالیست در کجا قرار دارد؟
انواع گازهای سمی و خطرناک از جمله کربن مونوکسید، هیدروکربن و همچنین اکسیدهای نیتروژن در گازهای خارج شده از موتور که نتیجه احتراق در سیلندرها است، وجود دارند. خارج شدن تمامی این گازهای سمی و خطرناک سبب آلوده شدن محیط زیست و تخریب لایه اوزون میشود. در اینجا است که پای کاتالیستها به سیستم اگزوز باز میشود. در اصل کاتالیستها به قطعههایی گفته میشوند که میزان این گازهای آلوده را کاهش داده و گازهای خارج شده از خودرو را به گازهای غیرسمی و بدون خطر تبدیل میکنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در صورت کارکرد درست این قطعه، بخش زیادی از گازهای سمی که حدود ۹۰ درصد است، گرفته میشود. درواقع کاتالیست نوعی فیلتر بوده که در مسیر تمامی این گازهای خروجی قرار داد. از آنجایی که کاتالیستها به دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد نیاز دارند، در همان بخشهای ابتدایی و پس از منیفولد قرار داده میشوند.
وظیفه انباره اگزوز یا منبع چیست؟
از کارهای جالب و مهم اگزوزها، کاهش قابل توجه صدای گازها است که در قسمت احتراق موتور تولید میشوند. توجه کنید که داخل انباره اگزوز، مجموعه زیادی ازی لولههای سوراخ دار قرار داده شده که وظیفه کاهش صدا را برعهده دارند. در صورتیکه شما به اتاق و استودیوهای آکوستیک شده نیز مراجعه نمایید، به خوبی میبینید که نه تنها در و دیوارها را میپوشانند بلکه تمام تلاش خود را میکنند تا انواع سطوح غیرهمگون را نیز در دیوارها ایجاد نمایند تا صدا بهتر مدیریت شود.
رخش دیتا اولین وب اپلیکیشن تخصصی تعمیرات و نگهداری خودرو دارای ویژگی های اعلام زمان سرویس دوره ای خودرو ، کارشناسی خودرو ، جستجو تعمیرگاه ، رزرو آنلاین تعمیرگاه خودرو برای انواع خدمات ، تعمیرات برق خودرو ، تعویض روغنی و آپاراتی ، صافکاری و نقاشی خودرو ، تعمیرات موتور خودرو ، تعمیرات جلوبندی خودرو ، تعمیرات سرسیلندر خودرو ، تعمیرات گیربکس خودرو ، شارژ کولر خودرو ، تعمیرات ضبط خودرو ، تعمیرات لنت خودرو ، پنچرگیری و آپاراتی خودرو ، تعمیرات ایسیو خودرو ، تعمیرات باتری خودرو ، تست دیاگ خودرو و سایر می باشد.