روغنهای موتور جهت وضعیتهای خاص کار تولید شدهاند. به صورت معمول میتوان گفت که اغلب از روغنهای پایه و سایر مواد افزودنی در موتور خودرو استفاده میشود. علاوهبر این روغنهای هیدرولیک و انتقال با یکدیگر ترکیب شدهاند تا از این طریق بهتر بتوانند کارکرد روان کننده مورد نظر را در شرایط کاملا گوناگون ارائه دهند. در این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین تفاوتهای روغن موتور گاز سوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی آشنا کنیم.
تفاوت روغن موتور گاز سوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی چیست؟
بدون شک زمانی که شما از روغنهای مناسب و درست برای موتور خودرو خود استفاده میکنید، از مزیتهای بسیاری برخوردار میشوید که از مهمترین آنها میتوان به افزایش طول عمر و ماندگاری موتور، بازدهی عالی و بهتر، روانتر بودن موتور و… اشاره کرد.درواقع کارکرد روغن موتور، سبب محافظت از موتور خودرو در برابر انواع آسیبها، سایش، کاهش اصطکاک بین انواع قطعات و… میشود. همچنین از دیگر عملکردهای مهم روغن موتور میتوان به مراقبت در برابر انواع خوردگی و زنگ زدگی، مانع از ایجاد رسوبات گسترده، خنثی کردن تخریب اسیدی، خنک شدن انواع سطوح روغن کاری شده و رفع آلودگی اشاره کرد.علاوهبر این میبایست روغن را برای دمای بسیار بالایی فراهم نماید. لازم به ذکر است که روغنهای موتور ترکیبی اغلب از دو بخش به نام روغن پایه و مواد افزودنی ساخته شدهاند.
مهمترین تفاوت روغن موتور گاز سوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی عبارت است از:
- ظرفیت تحمل درجه حرارت بیشتر به علت زیاد بودن دما در نواحی این موتورها
- نیاز بسیار کم به انواع مواد افزودنی پاک کننده به علت تمیز بودن پروسه احتراق در این نوع موتورها
- نیاز بسیار زیاد به انواع مواد افزودنی ضد اکسیداسیون و نیتراسیون به علت دمای بسیار زیاد احتراق در موتور آنها
- برخورداری از ظرفیت بالا در مقابل جمع کردن رسوبات، مراقبت از سوپاپهای دود در مقابل ساییدگی و سوختگی
از دیگر تفاوتهای بین روغن موتور گازی و روغن موتور دیزلی
همانطور که میدانید هدف اصلی از تولید روغن موتورهای دیزلی و بنزینی و ترکیب با دیگر روغنهای پایه و مواد افزودنی، دسترسی به عملکرد بهتر است. با این وجود، در زمان ارزیابی کارکرد مورد نیاز روان کننده برای انواع موتورها، ابتدا باید واگرایی کنیم.زمانی که به روغن موتور فکر میکنیم، به صورت مستقیم ذهن ما ویسکوزیته را به یاد میآورد؛ چراکه از اصلیترین مواد روان کننده شناخته شده است. از اینرو بدانید که دسترسی و استفاده از یک ویسکوزیته مناسب بسیار مهم و پراهمیت است. به صورت کلی میتوان گفت که روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای گازی، از ویسکوزیته بیشتر و قدرت پمپاژ در دمای کمتری برخوردار هستند. از اینرو اگر این روغن در موتورهای گازسوز مورد استفاده قرار میگرفت، بدون شک مشکلات بسیاری اعم از تولید گرمای فراوان، ساییدگی و پارگی زودرس و… به وجود میآمد.
-
ویسکوزیته
- مهمترین خاصیت روانکنندگی مربوط به ویسکوزیته است. به صورت معمول میتوان گفت که روغن موتور دیزل ویسکوزیته بیشتری دارد. در صورتیکه قصد داشته باشیم این مقدار از ویسکوزیته زیاد را درون یک موتور بنزینی قرار دهیم، امکان دارد که مشکلاتی زیادی رخ دهد که تولید گرما از قسمت اصطکاک سیال داخلی از جمله این مشکلات است. این گرما بر عمر مفید روغن تاثیر قابل توجهی دارد، بدین معنا که در ازای افزایش ۱۰ درجه دما، عمر روغن نصف میشود.افزایش پمپپذیری در دمای کم ویسکوزیته مشکل بعدی است. زمانی که هوا سرد میشود، احتمال دارد که روغن خیلی غلیظ باشد و از این رو پمپ روغن به قسمتهای مهم موتور در دره بالابر برساند که این امر سبب ایجاد سایش سریعتر میشود؛ چراکه قطعات بدون آنکه روغن کاری شده باشند، با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.
-
فاصلههای جایگزینی
- در بازار انواع گوناگونی از روغن موتورها وجود دارد. هر یک از این روغنهای موتور دارای طول عمر متفاوتی بوده که با سطح زیاد مواد افزودنی در روغن دیزل؛ از ماندگاری و دوام بیشتری برخوردار میشوند و در نهایت نیاز کمتری به تعویض روغن است.
-
مبدل کاتالیزوری و انتشار
- در ابتدا بد نیست بدانید که مبدل کاتالیزوری به محفظهای گفته میشود که حاوی پرکننده فلزی متخلخل بوده و جایگاه قرار گیری آن میان موتور و صدا خفه کن در سیستم اگزوز است. مهمترین وظیفه آن مبدل انتشارات سمی که از موتور به وجود آمده به انواع محصولات جانبی پایدار پیش از وارد شدن به هوا است. بسیاری از محصولات جانبی احتراق مانند روی، سرب و فسفر این قابلیت را دارند تا میزان قدرت مبدل را جهت انجام این کار به صورت قابل توجهی از بین ببرند. از اینرو میتوان گفت که مهمترین و عمدهترین تفاوت میان روغنها در این مورد قرار دارد.در اصل روغن موتورهای دیزلی از مقدار بار ضد سایش (AW) بیشتری به صورت دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP) برخوردار هستند. توجه داشته باشید که مبدلهای کاتالیزوری در موتورهای دیزلی به نحوی طراحی و ساخته شدهاند که به راحتی توان مقابله با این مشکل را دارند؛ در صورتیکه سیستمهای بنزینی این ویژگی را ندارند. به همین علت از روغن موتورهای دیزل در موتورهای بنزینی استفاده نمیشود.در صورتیکه ماشین شما قبل از سال ۱۹۷۵ میلادی طراحی و ساخته شده است، امکان دارد که از مبدل کاتالیزوری در فرایند ساخت آن استفاده نشده باشد. اما خوب است بدانید که امروزه در اکثر ماشینهایی که در کشور ایران طراحی و ساخته میشوند از کاتالیزور استفاده نمیشود؛ زیرا هزینه لازم جهت خرید قطعات کاتالیزور بسیار زیاد است. در نتیجه به علت خالی کردن کاتالیزور، میزان آلودگی هوا به صورت چشمگیری افزایش مییابد.
-
سطوح افزودنی
- توجه داشته باشید که روغن موتور دیزل، در هر حجمی از مواد افزودنی بیشتری برخوردار است که بیش از اندازه بودن افزودنیهای شوینده از شایعترین آنها به شمار میرود. درواقع این افزودنی وظایف بسیاری بر عهده دارد که از مهمترین آنها میتوان به تمیزکاری و خنثی کردن اسیدها اشاره کرد.درواقع موتورهای دیزلی قابلیت داشته تا مقدار بسیار زیادی دوده و دیگر محصولات جانبی احتراق را تولید نمایند. از طریق وارد کردن ضربه، تمامی اینها به درون میل لنگ راه یافته و از اینرو روغن را مجبور کرده تا با آنها برخورد نماید.
هنگامیکه شما این بار زیاد را درون یک موتور بنزینی قرار میدهید، تاثیرات آن بر نوع کارکرد موتور بسیار خطرناک و نابود کننده است. بد نیست بدانید که مواد شوینده با توجه به نحوه طراحی خود عمل کرده و تلاش میکنند تا دیوارههای سیلندر را کاملا تمیز نمایند. از اینرو این امر تاثیر خوبی بر مهر و موم یمان انواع قطعات و آسترها ندارد و باعث میشود تا فشردهسازی زیاد و کارایی خود را از دست بدهد.
چه زمانی میتوان از روغن دیزل در موتورهای بنزینی استفاده کرد؟
در صورتیکه موتور بنزینی کاملا اصلاح و تعمیر شده باشد و یا اسب بخار بیشتری داشته باشید، عوض کردن روغن موتور دیزلی کاری عاقلانه و سودمند خواهد بود؛ زیرا با انجام این تغییرات، موتور خودرو از یک نوع ویسکوزیتهای برخوردار میشود که بهتر میتواند در مقابل افزایش تنش مقاومت کند.حتما به این نکته توجه داشته باشید که پیش از عوض کردن و استفاده از روغن موتور دیزل، تولید کنندگان این روغن چه رتبه و پیشرفتهایی را به دست آوردهاند؛ چراکه این سازندگان دانش و مطالبی را که در زمان تولید یک محصول تجربه کردهاند، با دیگران در میان میگذارند.
رخش دیتا اولین وب اپلیکیشن تخصصی تعمیرات و نگهداری خودرو دارای ویژگی های اعلام زمان سرویس دوره ای خودرو ، کارشناسی خودرو ، جستجو تعمیرگاه ، رزرو آنلاین تعمیرگاه خودرو برای انواع خدمات ، تعمیرات برق خودرو ، تعویض روغنی و آپاراتی ، صافکاری و نقاشی خودرو ، تعمیرات موتور خودرو ، تعمیرات جلوبندی خودرو ، تعمیرات سرسیلندر خودرو ، تعمیرات گیربکس خودرو ، شارژ کولر خودرو ، تعمیرات ضبط خودرو ، تعمیرات لنت خودرو ، پنچرگیری و آپاراتی خودرو ، تعمیرات ایسیو خودرو ، تعمیرات باتری خودرو ، تست دیاگ خودرو و سایر می باشد.