تعمیرات سرسیلندر خودرو
به آسانی به صدها تعمیرکار جهت تنظیم و تعمیرات سرسیلندر خودرو از طریق اپلیکیشن رخش در منطقه خود دسترسی داشته باشید .قیمت و کیفیت خدمات آن ها را مقایسه کنید .آنلاین وقت رزو کنید و تعمیرات خود را به آن ها بسپارید.
تعمیرکار فعال در اپلیکیشن : 116 نفر
قیمت و کیفیت تعمیرکاران ما را مقایسه کنید و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید
نصب رایگان اپلیکیشن رخش
1032 کاربر فعال
-
نصب اپلکیشن رخش
به آسانی و با چند کلیک اپلیکیشن رخش را رایگان نصب کنید
-
انتخاب تعمیرگاه
در اپلیکیشن رخش به صد ها تعمیرگاه دسترسی داشته باشید و قیمت و کیفیت آنها را مقایسه کنید
-
رزو آنلاین نوبت تعمیر
آنلاین نوبت تعمیر از تعمیرگاه مدنظر خود رزرو کنید
نصب رایگان اپلیکیشن رخش
1032 کاربر فعال

تعمیرات سرسیلندر خودرو
در تعمیرگاه های ماشین بیشتر اوقات تعمیر سرسیلندر در ترکها یا نشتیها در سرسیلندر ، جایی که مایع خنککننده از دست میرود، تعمیر می شود . تعمیرات سرسیلندر خودرو جزو خدمات پرکاربردی است که در صورت بروز این مشکل باید سریعا برای تعمیرات آن اقدام کرد . تعمیر سرسیلندر ماشین شامل : ترمیم خوردگی سرسیلندر ، تعمیر سرسیلندر سوخته تعویض واشر سرسیلندر پراید، پژو 405 ، ال 90 ، پژو پارس و تمامی خودروها می باشد.
تعمیرات مربوط به سرسیلندر امری پیچیده است که باید با دقت و زیر نظر متخصص مربوطه انجام شود. تعمیرکار پس از جداکردن قطعات، قسمت رویی سرسیلندر را با کمک کاردک یا شابر مخصوص، واشرهای کهنه را که باقی ماندهاند پاک میکند و سپس مجاری آب و روغن را با استفاده از کاردک مسدود میکند تا مانع نفوذ رسوبات داخل آن شوند. در نهایت اجزای سیستم سوپاپ را باز میکند و در محلی که از قبل ساخته و تعیین شده است، قرار میدهد.
دلایل بسیاری سبب تعمیر سرسیلندر میشوند که از مهمترین آنها میتوان به ترک خوردگی، تاب دیدگی، کربن گرفتگی و خوردگیاشاره کرد. مشاهده برخی از علائم مانند کاهش کشش موتور، سوخته شدن واشر سرسیلندر، به وجود آمدن حباب در رادیاتور به وسیله کمپرس موتور، گرم شدن بیش از حد موتور وترکیب آب و روغن در کارتل بیانگر تاب دیدگی در خودرو است.
در فرایند تعمیرات سرسیلندر خودرو، برای کربن گرفتگی از روشهای متفاوتی استفاده میشود. استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از دستگاه سند پلاست و استفاده از اکسیژن از جمله روشهای معروف و کاربردی است. در روش استفاده از مواد شیمیایی، ابتدا باید موتور خودرو روشن شود و بعد از رسیدن به دمای نرمال، آن را خاموش کرده، سپس شمع موتور را باز کنید و مقداری از مواد شیمیایی را درون سیلندر بریزید. پس از گذشت 10 ساعت مجدد موتور را روشن کنید که ازاین طریق تمامیرسوبات کربن از طریق سیستم اگزوز از موتور خارج میشوند.
در روش دوم، قبل از انجام هر کاری، میبایست بنزین داخل کاربراتور را جهت جلوگیری از خطرات مختلف مانند آتش سوزی تخلیه کرده و پس از آن شمعهای موتور خودرو را باز و اکسیژن مورد نیاز را به داخل سیلندرها با کمک لوله مسی به درون سیلندر منتقل کنید و یا ورود اکسیژن به درون سیلندر که دراینجا اکسیژن با سایر رسوبات کربن دچار واکنش شیمیایی شده و در نهایت کربنها به گاز اسید سیتریک تبدیل خواهند شد.
در روش استفاده از دستگاه سند پلاست، ابتدا باید مجاری آب و روغن را کاملا مسدود نمایید و سپس به منظور جلوگیری ازایجاد آسیب در سرسیلندر، مقداری گریس را بر سطح صیقلی بمالید و مقداری از گرد سمباده یا پودر شیشه را با فشار، بر روی قسمت سرسیلندر با کمک دستگاه مخصوص بپاشید که در نهایت برخورد کردن این ذرات با کربن، باعث از بین رفتن و جدایی کامل این رسوبات خواهد شد.

سرسیلندر چیست؟
تمامیافراد به خصوص دارندگان خودرو باید با سرسیلندر و تمامیاجزای مربوط به آن آشنا بوده و اطلاعات لازم و کافی از آن را داشته باشند. سرسیلندر معمولا در قسمت بالایی بلوک موتور خودرو قرار داده شده و بستن کامل محفظه احتراق موتور از قسمت بالا، مهمترین وظیفه آن است. البته وظایف دیگری بر عهده دارد که مطمئن شدن از روانکاری همیشگی سیلندرها از جملهاین وظایف محسوب میشود.قطعه سرسیلندر در اصل مانند یک محفظه برای قسمتهای گوناگون اعم از دریچههای ورودی و خروجی، سوپاپها، میل سوپاپها، محفظه احتراق و… عمل میکند و نقشهای مهمیرا بر عهده دارد. سرسیلندر علاوهبر آنکه یکی از قسمتهای مهم و اصلی موتور خودرو به شمار میرود، به دلیل داشتن یک ساختار پیچیده از گرانترین قطعات موتور اتومبیل محسوب میشود.
به دلیل آنکه سرسیلندر در مراحل احتراق در معرض فشار و دمای بسیار زیادی قرار دارد، در ساختار آن از آلیاژهای آلومینیوم بسیار مقاوم و فلزات سبک ساخته شده است. همچنین مجاری موجود در سرسیلندر وظیفه دارند تا جریان هوا و سوخت درون موتور را فراهم کنند.
همچنین گازهای خروجی با کمکاین مجراها خارج میشوند و سرسیلندر مایع خنک کننده را به درون بلوک موتور خودرو منتقل میکند و در نهایت سبب خنک شدن قطعات موتور میشود. مابین سرسیلندر و بلوک موتور نیز از واشر مخصوص استفاده شده که مانع از نشت آب یا روغن به درون محفظههای احتراق میشود.احتمال دارد که سرسیلندر از فضای بیرون بسیار ساده دیده شود که با این وجود از یک ساختار کاملا پیچیده برخوردار بوده و شامل انواع مجراها و فضاهای مختلف جهت عبور مایع خنک کننده، دود و هوا و نگهداری قطعات گوناگون است.
رخش دیتا اولین وب اپلیکیشن تخصصی تعمیرات و نگهداری خودرو دارای ویژگی های اعلام زمان سرویس دوره ای خودرو ، کارشناسی خودرو ، جستجو تعمیرگاه ، رزرو آنلاین تعمیرگاه خودرو برای انواع خدمات ، تعمیرات مکانیک خودرو ، تعمیرات برق خودرو ، تعویض روغنی و آپاراتی ، صافکاری و نقاشی خودرو ، تعمیرات موتور خودرو ، تعمیرات جلوبندی خودرو ، تعمیرات سرسیلندر خودرو ، تعمیرات گیربکس خودرو ، شارژ کولر خودرو ، تعمیرات ضبط خودرو ، تعمیرات لنت خودرو ، پنچرگیری و آپاراتی خودرو ، تعمیرات ایسیو خودرو ، تعمیرات باتری خودرو ، تست دیاگ خودرو و سایر می باشد.

واشر سرسیلندر
به قطعهای که دراتومبیل مابین سیلندر و سرسیلندر قرار گرفته است، واشر سرسیلندر گفته میشود. هماهنگ و یکپارچه کردن فضای میان سیلندر و سرسیلندر از مهمترین وظایف این قطعه است. در اصل واشر سرسیلندر مانع از فرار گاز از محفظه احتراق، نشتی آب از کانالهای آب و نشت روغن از کانالهای روغن در زمان فعالیت موتور و کاهش و افزایش پیستونها میشود.
جنس واشر سرسیلندر از مواد نسوز و بسیار مرغوب تهیه شده که قرار گرفتن آن میان بدنه موتور خودرو و سرسیلندر سبب شده تا مرغوب و اصل بودن این قطعه بیش از هر چیزی احساس شود. از اینرو میگویند که به منظور خرید این قطعه مهم، تنها باید از فروشگاههای معتبر و معروف که دارای محصولات اورجینال و باکیفیت و همچنین دارای گارانتی هستند، تهیه شود تا مانع از رخ دادن اتفاقهای ناگوار بعدی شود.

علائم خرابیسرسیلندر خودرو چیست؟
شما با اطلاع کافی از علائم خرابیسرسیلندر، میتوانید سریعتر و بهتر نسبت بهاتومبیل خود آگاهی داشته باشید که از اینرو حتما از تمامیاین نشانهها به صورت کامل اطلاعات لازم را داشته باشید تا اگر یکی از آنها را در خودرو خود مشاهده کردید، روش روبرو شدن و اقدامات لازم برای رفعاین مشکل را بدانید که قادر باشید به راحتی انواع هزینههای اضافی را کاهش دهید.
● تاب خوردگی سرسیلندر
از جمله قطعاتی که در هنگام روشن بودن موتور خودرو به طور دائم فعالیت میکنند، سیلندر و سرسیلندر هستند که به همین علت بسیار داغ بوده و دمای بالایی دارند. این مسئله باعث شده است تا در صورت داغ بودن موتور ماشین، نسبت به باز کردن سرسیلندر اقدام کنید، درواقع باعث دفرمه شدن و همچنینایجاد تغییر در شکل ظاهری آن میشود.این مسئله نه تنها به علت باز و بسته کردن نادرست سرسیلندر و باز کردن آن در هنگام داغ بودن زیاد، بلکه به علتهای دیگری از جمله سوختن واشر سرسیلندر و بسته شدن نادرست پیچها ایجاد میشود.
● ایجاد احتراقهای بیوقت به دلیل خرابیسیلندر و سرسیلندر
ایجاد انواع احتراقهای ناگهانی و بیوقت، سبب شده است تا در عملکرد صحیح موتور اختلالهای جدی به وجود آید که بسیاری از افراد به دنبال علت اصلی آن هستند. هنگامیکه در فضای مابین سیلندر و پیستونها، مایع سوخت بنزین به بخار بنزین تبدیل شود، بدون شک سبب تولید کربن دی اکسید میشود.
تصور کنید که تمامی این کربنهای تولید شده در همان فضای بسته باقی بمانند و به طور دائم بر روی یکدیگر انباشته شوند. انباشه شدناین کربنها باعث شده تا فضای داخلی سیلندر با گذشت زمان بسیار کم شود که نتیجه آنایجاد احتراقهای بیموقع و ناگهانی و همچنین تنگتر شدن فضا جهت حرکت پیستونها است. به طور معمول شما میبایست هر چند وقت یکبار فرایند کربنگیری را انجام دهید و به هیچ عنوان از آن غافل نشوید؛ زیرا صدمات جبران ناپذیری به همراه دارد.
● مخلوط شدن آب و روغن در خودرو
آب و روغن قاطی کردن خودرو از دیگر دلایل خراب شدن سیلندر و سرسیلندر و در نتیجهترک خوردگی در آن است.این مسئله اغلب با نام آب و روغن در بین رانندگان شناخته شده است که ایجاد آن باعث مشکلات و دردسرهای فراوانی برای دارندگان خودرو میشود؛ چراکه نه تنها هزینههای بسیاری در پی دارد، بلکه سبب شده تا رانندگان برای مدت طولانی درگیر تعمیرگاه و تعمیر موتوراتومبیل خود شوند.
● دیر روشن شدن موتور خودرو
هنگامیکه شما شروع به استارت زدن میکنید، در صورتی که اتومبیل در یک شرایط عالی وایدهآل قرار داشته باشد، باید با اولین استارت روشن شود. هر چند در برخی مواقع ممکن است که به علت هوای سرد و یا موارد دیگری، اتومبیل با استارت اول روشن نشده و کمی دیرتر روشن شود. در صورتیکه هوا سرد نبوده و صبح اول وقت نیست و خودرو با اولین استارت روشن نشد، بدون شک سیلندراتومبیل شما دچار خرابیشده است و نیاز به تعمیر و تعویض فوری دارد.
● عملکرد نادرست و بد موتور خودرو
عوامل بسیاری سبب عملکرد بد موتور خودرو میشود که از مهمترین آنها میتوان به دور گرفتن ناقص خودرو، شتابگیریهای ضعیف، احتراقهای ناقص و… را نام برد. هر یک ازاین عوامل ذکر شده نیز دارای دلایل دیگری به همراه داشته باشند. البته در برخی از مواقع که سالهای زیادی از بررسی سیلندر خودرو گذشته و نسبت به چک کردن مجدد آن اقدام نشده، ممکن است که مشکلایجاد شده به خراب بودن سیلندر و سرسیلندر ارتباط داشته باشد. خوب است بدانید که تنها دلیل مشکلایجاد شده، کربن گرفتگی سیلندرها است که هرچه سریعتر سیلندر باید تمیز شود.
● وجود دود در جداره اگزوز
علت بعدی در رابطه با وجود دودههای غیر طبیعی در جداره اگزوز موتور است. زمانی که این دودهها در شکل غیرطبیعی خود باشند، نشان میدهند که سیلندرها به طور قابل توجهی کربن گرفته و نیازمند رسیدگی و تمیزکاری سریع هستند.
افزایش بیش از اندازه دمای موتور
از دیگر علائمیکه نشان دهندهایجاد خرابی در سیلندر و سرسیلندر بوده، افزایش دمای بیش از اندازه موتور خودرو است. افزایش چشمگیر دمای موتور به علت فعالیت زیاد و گرم بودن هوا، یک امر طبیعی است، در صورتیکه افزایش دمای زیاد موتور باعث شده است تا به بخشهای گوناگون موتور فشار وارد شده و در برخی موارد حتی موتور دچار سوختگی شود. اگر مشکل ایجاد شده به سیلندر و سرسیلندر مربوط شود، در اصل بیان کننده این مسئله است که سرسیلندر دچارترک خوردگی شده و یا تاب برداشته است.
علاوهبر موارد ذکر شده، خرابیسیلندرترمز نیز دلایل دیگری دارد که از مهمترین آنها میتوان به حس اسفنجی و نرم شدن پدالترمز، حس غوطهور شدن پدالترمز، کاهش سطح روغنترمز و… اشاره کرد.

چه زمانی سرسیلندر ماشین را تعمیر کنیم؟
از جمله خدمات شایع و مهماتومبیل، تعمیرات سرسیلندر است که علتهای بسیاری سبب ایجاد آسیب در آن میشود. اگر مشکلی برای سرسیلندر خودرو شماایجاد شد، میبایست در اسرع وقت جهت تعمیر آن به تعمیرگاه مراجعه نمایید که در غیراین صورت مشکلات بسیار زیاد دیگری برای قطعه سرسیلندر و دیگر قطعات پیرامون آن ایجاد میشود. بهترین زمان برای تعمیر سرسیلندر مشاهده یک آسیب و عیب جزئی در آن است که باید توسط فرد متخصص انجام شود.
زمان و علت تعویض واشر سرسیلندر
زمانی که واشر دفرمه شود، به اصطلاح گفته میشود که واشر سرسیلندر دچار سوختگی شده است. این امر سبب شده است تا آببندی میان سیستمهای گوناگون موتور ماشین به طور کامل از بین برود. مهمترین نکته دراین است که این قطعه مانند تعداد زیادی از قطعات دیگر ماشین نیازمند است تا در دورههای مشخص تعویض شود. استهلاک یکی از دلایل رایج تعویض این قطعه محسوب میشود و اگر به این مسئله توجه کافی نشود، میبایست منتظر سوختن واشر بود که در صورت سوختن واشر، دیگر امکان آب بندی و حتی جلوگیری ازترکیب آب و روغن در موتور وجود ندارد و در نهایت آسیبهای جبران ناپذیر و پرهزینهای به موتور اتومبیل وارد خواهد شد.
تعویض واشر سرسیلندر دلایل بسیاری دارد که از مهمترین آنها عبارت است از:
- کم بودن میزان آب رادیاتور
- مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور خودرو
- عدم خنک شدن کامل آب رادیاتور به علت رسوب و همچنین وجود نقص در کارکرد پروانه
- ایجاد نقص فنی در واتر پمپ و گردش نشدن جریان آب در موتور
- وجود نقص فنی درترموستات
- ایجاد پیچ خوردگی در شیلنگهای خروجی و ورودی رادیاتور
- رانندگی در مسافتهای طولانی به خصوص درترافیک و وارد شدن فشار زیاد به موتور در روزهای گرم سال

تعمیرات سرسیلندر خودرو خود را به چه کسی بسپاریم؟
از آنجایی تعمیر سرسیلندر مانند دیگر قطعات خودرو، بسیار حساس است، حتما باید از یک متخصص ماهر کمک بگیرید. از جمله تخصصیترین خدمات فنی اتومبیل، تعمیرات مربوط به سرسیلندر است که هر فردی قادر به انجام آن نیست. انجام این کار نیازمند مهارت، دانش، تجربه زیاد و تخصص فراوان است. در صورتیکه شما برای انجام هر یک از خدمات مربوط به سرسیلندر از جمله برطرف کردن ترک خوردگی، تاب دیدگی، گرفتن کربن، برطرف کردن گشادی گیت سوپاپ و عوض کردن آن به دلیل سوختگی، تعمیر سرسیلندر و… نیازمند کمک هستید، حتما به تعمیرگاههای معتبر و معروف که به صورت آنلاین و حضوری خدمات رسانی میکنند، مراجعه نمایید.
نظرات مشتریان



مقالات مرتبط
تعمیرات خودرو لوکس
تعمیرات خودرو لوکس شامل تعمیرات خودروهایی با برندهای معروف و لوکس مانند بیامو، مرسدس بنز، آئودی و غیره میشود. این...
ادامه مطلبمکانیکی شبانهروزی چیست؟
تعمیرگاهها یکی از عناصر اساسی در زندگی روزمره رانندگان محسوب میشوند. هرگونه خرابی یا نقص فنی در خودرو میتواند باعث...
ادامه مطلبمعرفی امداد خودرو و وظایف آن
امداد خودرو یک سرویس حیاتی است که به رانندگان در مواقع بحرانی کمک میکند. هدف اصلی امداد خودرو، ارائه کمک...
ادامه مطلبمنظور از کارشناسی خودرو با ضمانت چیست؟
کارشناسی خودرو به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که برای تعیین وضعیت فنی، عملکردی و ارزش بازار یک خودرو صورت میگیرد....
ادامه مطلب