امروزه بعد از تامین شدن تمامی زیر ساخت و عوامل لازم و ضروری، امکان خرید خودرو در بورس کالا از مرداد ماه سالی جاری فراهم شده است. در واقع مهمترین هدف از انجام این کار، ایجاد یک بازار کاملا آشکار و واضح و یک رقابت به منظور فروش اتومبیل به قیمت مناسب است. خرید و ثبت سفارش خود برای خودرو در بورس کالا به شکل رقابتی انجام میشود و از این رو متقاضیان با توجه به نرخ پایهای که برای هر اتومبیل اعلام شده است، میبایست یک روز پیش از ارائه، مبلغ درخواستی خود را به منظور شرکت در رقابت خرید، با استفاده از سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید به بورس کالا بفرستند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با روش خرید خودرو در بورس کالا آشنا کنیم، از این رو تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
چگونه برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام کنیم؟
به منظور خرید خودرو در بورس کالا، علاوه بر داشتن کد بورسی میبایست کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز داشته باشید. تا به حال اتومبیلهای گوناگونی با شرایط مختلف در بورس کالا به مشتریان عرضه شده است، از این رو وضعیت کلی فروش اتومبیلها در بورس کالا شامل موارد زیر میشود که تمامی افراد باید آنها را رعایت کنند.
مشتریان میبایست مقدار هزینه پایه و همچنین درصد وجه قیمت پایه بیان شده برای هر اتومبیل را در حساب وکالتی نزد بورس پرداخت نمایند که به صورت کلی از هنگام ثبت و فرستادن سفارش تا زمان بیان نتیجه ها، مبلغ واریز شده در حساب ذکر شده، مسدود میشود.
همچنین توجه داشته باشید که ثبت و ثبت و ارسال سفارش از طرف مشتریان به معنی برنده شدن در رقابت نبوده و مشتریان میبایست تا هنگام بیان نتایج اصلی صبر کنند.
مشتریان خرید خودرو در بورس کالا، میبایست با در نظر گرفتن نرخ پایه بیان شده از طرف کارخانه اتومبیلسازی و سایر هزینههای هر اتومبیل اعم از مالیات، عوارض کدگذاری اتومبیل، خدمات جابجایی پستی، سخت پلاک، شمارهگذاری و بیمه شخص ثالت، هوشمند کردن کارت اتومبیل، مالیات ارزش افزوده بر اساس نرخ نهایی عرضه و… مبلغ پیشنهادی اتومبیل را بیان کنند.
اشخاص انتخاب شده در رقابت خرید اتومبیل، اگر که به دلایل مختلفی بخواهند خرید خود را لغو کرده و تکمیل وجه نمایند، وظیفه دارند به میزان ۵ درصد ارزش تمامی معامله را برای هزینه فسخ و همچنین ۰.۵ درصد هزینه کارمزد دو طرف معامله را واریز کنند. (به صورت کلی پنج درصد و نیم درصد از ارزش تمامی معامله)
افراد انتخاب شده در رقابت به مدت سه روز کاری فرصت داشته تا باقی مانده مبلغ را به حساب مخصوص وکالتی خود پرداخت نمایند. اگر که این افراد وجه خود را کامل نکنند، پس از روز سوم یعنی از روز چهارم به بعد به اندازه یک روز تاخیر ۰.۲۵ درصد ارزش تمامی معامله برای این افراد به عنوان جریمه حساب میگردد.
در صورتی که افراد انتخاب شده این رقابت بعد گذشت شش روز و پایان ششمین روز، به منظور کامل کردن وجه خود دیر کنند، معامله این افراد باطل میشود و در نهایت میزان ۵.۵ درصد ارزش تمامی این تجارت، به عنوان هزینه فسخ معامله برای آنها حساب میشود.
روش دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا
متقاضیان قبل از آنکه نسبت به دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا اقدام کنند، میبایست، ثبت نام کرده و احراز هویت سجام را انجام دهند. در واقع باید تمامی مراحل زیر را قدم به قدم و با دقت طی کنند:
ابتدا به سایت mofid. ebgo. ir رجوع کرده و سپس گزینه دریافت کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب نمایند. توجه داشته باشید که بهتر است قبل از طی کردن مراحل دیگر، از امضای خود یک تصویر با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت تهیه نمایید. لازم به ذکر است که میبایست با استفاده از خودکار مشکی یا آبی در یک صفحه کاملا سفید امضا کنید و از آن یک عکس تهیه نمایید.سپس کد ملی و شماره موبایل خود را که با آن در سامانه سجام ثبت نام کردهاید را وارد نمایید. در مرحله بعد یک کد پنج رقمی از طرف سامانه سجام به صورت پیامک برایتان ارسال میگردد که باید آن را نیز در کادر مشخص شده وارد کنید. پس از این مشخصات فردی خویش، اطلاعات و آدرس خود، اطلاعات شغلی را نیز کامل کنید.
توجه کنید که در قسمت نوع فعالیت میبایست گزینه خریدار اتومبیل را انتخاب نمایید. در مرحله بعد اطلاعات مالی خود را تکمیل کرده و اطلاعات بانکی خویش را نیز ثبت نمایید. لازم به ذکر است که معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از داخل همین صفحه میتوانید به آسانی دانلود و سپس چاپ نمایید.در قدم بعدی عکس نمونه امضای خویش را در کادر تعیین شده، بفرستید. بدانید که فرستادن عکس امضا ضروری بوده و فرستادن دیگر مدارک، کاملا اختیاری است. اگر که تمامی مراحل ثبت نام درخواست اخذ کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به بهترین شکل و موفقیتآمیز انجام شد، یک پیامک از سوی کارگزاری مفید برای شما فرستاده خواهد شد.
دو نکتهای که باید مورد توجه شما قرار بگیرد، عبارت است از:
- در صورتی که هنگام چک کردن اطلاعات شما از طریق کارگزاری مفید، نقص و یا مشکلی وجود داشه باشد، به واسطه پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.
- بعد از صادر شدن کد بورس کالا، نام کاربری و پسورد شما در سامانه ebgo. ir به واسطه پیامک به شما ارسال میشود. از این رو برای نخستین باری که قصد وارد شدن به این سامانه را دارید، میبایست نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید.
آشنایی کلی با حساب وکالتی و روش ایجاد آن
از جمله اصلیترین شرایط فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا به واسطه کارگزاری مفید و خرید خودرو در بورس کالا، باز کردن یک حساب وکالتی در یکی از بانکهای تعیین شده در پروسه ثبت نام در سامانه ایبیگو مفید است. به حسابی که متقاضی موظف است مبلغ پیش پرداخت خرید خویش را به آن پرداخت نماید و همچنین کارگزاری میتواند به منظور برداشت مبلغ به این حساب دسترسی داشته باشد، حساب وکالتی گفته میشود.به منظور ایجاد حساب وکالتی در مرحله اول میبایست فرم معرفی نامه را دانلود و سپس چاپ کنید. در مرحله بعدی این معرفی نامه و دیگر مدارک لازم جهت ایجاد حساب را به یکی از شعبههای بانک تعیین شده ببرید. توجه کنید که کسانی که دارای چک برگشتی هستند، نمیتوانند حساب وکالتی ایجاد کنند.
ثبت سفارش خرید اتومبیل
قدم بعدی جهت خرید خودرو در بورس کالا، ثبت سفارش خرید خود است. به منظور ثبت کردن سفارش خود ابتدا میبایست به سامانه بورس کالای آگاه با نشانی مخصوص Agah. Ebgo. ir مراجعه کنید. همچنین شما قادر هستید در سایت بورس کالای ایران نیز فرایند معاملات و همچنین میزان تقاضا و نرخهای پیشنهاد شده برای اتومبیل مورد نظر خویش را ببینید.
تسویه کامل و دریافت اتومبیل
مرحله نهایی خرید خودرو در بورس کالا، تکمیل وجه و تحویل اتومبیل است. تسویه اتومبیلی که خریداری شده است، باید به مدت سه روز کاری بعد از خرید صورت گیرد. دقیقا مانند مطالبی که در قسمت قبل ذکر شد. در صورتعدم تسویه در مدت زمان مشخص شده، متقاضی جریمه خواهد شد. به منظور دریافت اتومبیل میبایست به سایت شرکت فروشنده رجوع کرده و از میان فهرست نمایندگیهای شرکت، نمایندگی انتخاب شده خویش را به منظور دریافت خودرو تعیین نمایید.