یافتن مشکلات و عیبهای الکتریکی و سیم کشی اتومبیل از جمله کارهای دشوار و پیچیده است که بسیاری از افراد از انجام آن ناامید هستند. در بسیاری از مواقع به دلایل متعددی سوختن سیم کشی خودرو رخ میدهد که نشانه و دلایل متعددی دارد. از این رو در این مطلب قصد داریم مهمترین نشانههای سوختن سیم کشی خودرو و علتهای آن را ذکر کنیم.
نشانههای سوختن سیم کشی خودرو
توجه داشته باشید که تمامی تجهیزات الکتریکی اتومبیل و به خصوص رایانههای خودرویی بر پایه قانون و برنامههای منظمی فعالیت دارند. در اصل هر کدام از این قوانینی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، در صورتی که مورد توجه واقع نشوند و به شیوههای متعددی در برابر آسیب و خطر باشند، کارکردی طبیعی و معمولی رایانه اتومبیل با اختلال و مشکل روبرو میشود و در نهایت منجر به وارد شدن آسیب به آنها خواهد شد.
مهمترین نشانههای سوختن سیم کشی خودرو عبارت است از:
-
وجود نقص در جعبه فیوز اتومبیل
اولین نشانه سوختن سیم کشی خودرو وجود نقص و مشکل در جعبه فیوز اتومبیل است. به قطعهای که در مسیر سیم برق خودرو واقع شده، فیوز گفته میشود. زمانی که سیم کشی دچار اتصالی شود و یا به صورتهای مختلف، مشکلاتی در سیم کشی رخ دهد، فیوز میسوزد و در نهایت برق قطع خواهد شد.
به صورت کلی میتوان گفت که فیوز یک نوع سیم نازک است که با کمترین مشکل و اختلال دچار سوختگی میگردد. از این رو پیش از آنکه به قسمتهای مهم و اصلی اتومبیل، خسارتهای جدی وارد گردد، برق قطع میشود. لازم به ذکر است که بین اتومبیل بر روی تمامی سیمها به صورت جداگانه یک فیوز تعبیه شده است.
به منظور پیدا کردن سادهترین مشکلات، تمامی فیوزها بین یک جعبه معمولی به نام جعبه فیوز قرار داده اند. معمولا دو جعبه فیوز داخل اتومبیل تعبیه شده است. یکی از این جعبه فیوزها داخل موتور قرار گرفته که کنترل کردن سیمهای داخل موتور اتومبیل از مهمترین وظایف آن است. دومین جعبه فیوز داخل کابین اتاق و در قسمت زیرین داشبورد در قسمت راننده قرار دارد. -
ایجاد نقص در باتری اتومبیل
دومین نشانه سوختن سیم کشی خودرو ایجاد نقص در باتری اتومبیل است. هنگامی که باتری خودرو با مشکل مواجه میشود، امکان شارژ کردن آن وجود ندارد. به صورت کلی دو نوع باتری به نام باتری اتمی و باتری خیس وجود دارد که باید داخل باتری خیس، آب باتری ریخت.
در صورتی که باتری خودرو شما اتمی است، نیازی به بررسی آن نخواهد بود. اما در رابطه با باتری خیس مسئله متفاوت است. بدین صورت که شما باید هفتهای یک بار، میزان آب آن را بررسی نمایید تا کم نشود. همچنین شما میتوانید داخل باتری آب جوشیده بریزید و حتی آب مخصوص باتری خیس را از لوازم یدکیها تهیه نمایید.
در صورتی که اتومبیل شما انژکتوری است و برای خنک کردن موتور از فن کمک میگیرد، تمام شدن باتری بیشتر از روشن شدن ممکن است که مشکلات جدی را برای شما به وجود آورد. زمانی که باتری به صورت کامل با مشکل مواجه شود، فن قادر به ادامه فعالیت نبوده و خودرو با مشکل جوش آوردن روبرو خواهد شد.
بهتر است که برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی، هر دو هفته یکبار به باتریسازی مراجعه کرده تا ولتاژ و البته جریان باتری خودرو شما مورد بررسی قرار بگیرد. به صورت کلی میتوان گفت زمانی که اتومبیل استارت نمیخورد، اما مقدار کمی برق پشت آمپر ظاهر میشود، به معنای وجود مشکل در باتری است. البته در صورتی که در قسمت پشتی آمپر برقی نمایان نشود، امکان دارد که سر باتری دچار آسیب شده است. -
ایجاد نقص در دینام اتومبیل
وجود نقص در دینام اتومبیل سومین نشانه سوختن سیم کشی خودرو است. دینام خودرو از قسمتهای مهم و اصلی سیستم الکتریکی اتومبیل به حساب میآید. جای تاسف دارد که در مباحث مربوط به چک کردن و کارشناسی اتومبیل، به دینام اتومبیل توجه نمیشود. اما در برخی مواقع مشکل در کارکرد دینام و حتی پارگی تسمه دینام، باعث میشود تا شما در جاده وقت زیادی را از دست بدهید.
زمانی که باتری معیوب و خراب میشود، دیگر نمیتواند شارژ را نگهداری نماید. اما میتواند از طریق یک اتصال کوتاه فعالیت کند و در نهایت برق مستقیم دینام را به موتور ارسال نماید.
برای لحظهای تصور کنید که به صورت کلی دینام برقی تولید نکند، از این رو در صورتی که باتری نیز کاملا سالم باشد، پس از مدت زمانی شارژ خود را از دست میدهد و همچنین پس از استفاده غیر ضروری، باتری نیز با مشکلاتی روبرو میشود.
در این حالت علاوه بر از کار افتادن چراغ و سایر لوازم برقی خودرو، فن ماشین نیز کارایی خود را از دست میدهد و باعث شده اتومبیل با مشکل جوش آوردن روبرو شود. در صورتی که راننده این مشکل را جدی نگیرد، ممکن است خودرو واشر سرسیلندر بسوزاند.
زمانی که در دینام یا تسمه خودرو، مشکلی رخ دهد، یک چراغ مانند شکل باتری پشت آمپر روشن میشود. توجه و دید راننده با این چراغ باید بسیار زیاد باشد؛ زیرا خطرهای بسیاری به همراه دارد. -
ایجاد نقص در سیستم احتراق اتومبیل
وجود نقص در سیستم احتراق خودرو چهارمین نشانه سوختن سیم کشی اتومبیل به شمار میرود. قسمتی از سیستم الکتریکی اتومبیل که باید در کارشناسی فنی مورد توجه و بررسی قرار بگیرد، مشکل در سیستم احتراق است. از مهمترین اجزای تشکیل دهنده سیستم احتراق خودرو میتوان به شمع، کوئل و وایر اشاره کرد.
در صورتی که برای هر کدام از این قسمت ها، مشکلی رخ دهد، سوخت اتومبیل به صورت مناسب و درست انجام نمیشود. از این رو ممکن است که در زمان گاز دادن از اگزوز یک صدا شبیه به ترقه شنیده شود.
-
ایجاد نقص در کارکرد قابلیتهای درون کابین
از دیگر نشانههای سوختن سیم کشی خودرو، نقص در کارکرد قابلیتهای درون کابین است. بسیاری از مواقع ممکن است که آپشنهای داخل کابین با نقض و مشکلاتی مواجه شود. این آپشنها ممکن است از شیشه بالابر یا ضفحه نمایش، قسمتهای برقی کیلومتر و یا فندک باشد، اما وجود مشکل در این قسمتها به صورت عادی دلایل ساده و پیش پا افتادهای دارند.
در بسیاری از اوقات مشکل از جعبه فیوز داخل اتاق نشات میگیرد. از این رو سادهترین کار، چک کردن فیوزهای داخل اتاق است. در صورتی که مشکل از فیوزها نبود، میبایست در اسرع وقت به کارشناس برق اتومبیل رجوع کرد. -
ایجاد اتصالی در سیم کشی اتومبیل
آخرین نشانه سوختن سیم کشی خودرو، اتصالی سیم کشی اتومبیل است. در اکثر مواقع احتمال دارد که مرتب یک فیوز را تعویض نمایید، اما دوباره بسوزد. و یا از داخل اتومبیل بوی گرم شدن بیش از اندازه سیم را حس کنید. همچنین در بسیاری از اوقات ممکن است که راننده چراغ اتومبیل را برای چندین بار عوض کند، اما در مدت کوتاهی مجدد دچار سوختگی شود.
همچنین احتمال دارد که در شب پیش از پارک کردن خودرو خود، چندین نوبت استارت را بررسی نمایید و مشاهده کنید که هیچ مشکلی نداشته و کاملا سالم است. اما روز بعد باتری کاملا خالی شده است.
دلایل سوختن سیم کشی خودرو چیست؟
در قسمت قبل نشانههای سوختن سیم کشی خودرو را ذکر کردیم و در ادامه قصد داریم اصلیترین علتهای سوختن سیم کشی را بیان کنیم. اصلیترین علتهای سوختن سیم کشی خودرو عبارت است از:
- تصادف و برخورد بسیار شدید با اجسام
- نفوذ آب و رطوبت درون ایسیو و سایر قطعات الکتریکی اتومبیل
- ایجاد آتش سوزی و احتراق در اتومبیل
- زیاد بودن شارژ دینام و خراب بودن باتری