چگونه بفهمیم که پلوس خودرو خراب است؟

دسته بندی:

چگونه بفهمیم که پلوس خودرو خراب است؟

پلوس drive shaft یا همان محور با سرعت ثابت CV به میله یا قطعه مکانیکی گفته می‌شود که به چرخ اتومبیل وصل شده است. در صورتی‌که پلوس خودرو دچار خرابی و آسیب جدی شود، قادر به حرکت نخواهد بود. در بسیاری از مواقع خراب بودن پلوس خودرو با نشانه و علائمی همراه است که در صورت مشاهده و تشخیص هر کدام از نشانه ها، می‌بایست در اسرع وقت نسبت به تعمیر پلوس اقدام کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از نشانه‌های خراب بودن پلوس خودرو را ذکر کنیم.

چگونه بفهمیم که پلوس خودرو خراب است؟

پلوس وظیفه دارد تا نیروی تولید شده توسط موتور خودرو را تحویل بگیرد و سپس آن را به چرخ‌های خودرو منتقل نماید تا از این طریق نیروی مورد نیاز جهت حرکت خودرو تامین شود. توجه داشته باشید که وجود پلوس برای خودرو امری ضروری و مهم بوده و در صورت نبود آن اتومبیل قادر به حرکت نخواهد بود. از این‌رو تشخیص و تعمیر خرابی پلوس از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مهمترین علائم خراب بودن پلوس عبارت است از:

  • ایجاد لرزش در زمان رانندگی

  • همانطور که می‌دانید، لرزش خودرو در زمان رانندگی و حتی توقف خودرو دلایل بسیار زیادی دارد و از این‌رو این مبحث در بسیاری از مواقع فریب دهنده است. زمانی که خودرو شما پس از برخورد با جدودل، چاله و دیگر وسایل دچار لرزش شود، به معنای وارد شدن آسیب به محور آن است.
    در صورتی‌که لرزش ایجاد شده بیش از اندازه، معمولی باشد، با زیاد شدن سرعت خودرو، افزایش می‌یابد و همچنین ممکن است در هنگام رانندگی احساس جهش‌های غیر عادی به شما دست بدهد که این نشانه‌ها به معنای وجود مشکل در پلوس است و از این‌رو اگر به محور آسیب وارد شده باشد، باید نسبت به تعویض و تعمیر آن اقدام کنید.
    لازم به ذکر است که ممکن است این لرزش‌ها دلایل بسیاری داشته باشد که در هر صورت اتومبیل باید مورد بررسی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که وجود لرزش‌های فراوان باعث شده تا خودرو بسیار سخت کنترل شود.
  • آغشته شدن لبه یا داخل لاستیک به روغن

  • خوب است بدانید که مفصل پلوس دارای یک روکش پلاستیکی دارای روغن است که مانع از نشت روغن در هنگام چرخش محور می‌شود. در صورتی‌که روکش پلاستیکی دچار نشتی شود، عدم وجود مایع روان کننده سبب وارد شدن صدمه جدی به مفصل پلوس خواهد شد.
    اگر متوجه شدید قسمت داخلی چرخ‌ها و یا لبه لاستیک‌ها به روغن آغشته شده است، به هیچ عنوان جهت بررسی و تعمیر خودرو خود زمان را از دست ندهید. البته همیشه نشت لاستیک پلوس به معنای وجود آسیب به پلوس نبوده، اما در بسیاری از مواقع‌عدم وجود روغن کافی به علت نشتی، سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای خودرو در آینده می‌شود. از این‌رو رانندگان می‌بایست لاستیک‌های پلوس که در قسمت زیرین اتومبیل قرار دارد را به صورت دائم و منظم چک کنند و اگر متوجه نشتی شدند، حتما آن را تعمیر نمایند.
  • شنیدن صدای تق تق

  • در بسیاری از مواقع شنیدن صدای تق تق ماند صدای در زدن که به صورت ریتمی است، می‌تواند ناشی از خراب بودن پلوس باشد. البته توجه داشته باشید که هر زمان این صدا‌ها را شنیدید، آن را جدی بگیرید؛ زیرا به معنای وجود مشکلاتی در پلوس یا سایر قسمت‌های خودرو است.
    در برخی مواقع احتمال دارد که این صدا‌ها اغلب در هنگام جابجا شدن دنده‌ها، شنیده شود یا ممکن است که اتومبیل مورد نظر به منظور دریافت نیروی بیشتر برای حرکت، تلاش می‌کند. این مسئله اغلب به علت وارد شدن آسیب جدی به مفصل پلوس رخ می‌دهد که سبب شده نیرو به بهترین شکل به چرخ‌ها منتقل نشود. در نتیجه مراجعه به کارشناس حرفه‌ای جهت تشخیص مشکل اصلی بهترین اقدام خواهد بود.
  • شنیدن صدای کلیک در زمان دور زدن

  • در ابتدا بدانید که صدای کلیک بسیار زیاد بلند است و در برخی مواقع مانند ترکیدن است. هنگامی که شما با خودرو خود در حال دور زدن هستید، این صدا را دقیق‌تر و مشخص‌تر می‌شنوید. شل بودن یک مفصل پلوس فرسوده، مهمترین دلیل ایجاد این صدا است. دارندگان خودرو می‌بایست مثل دیگر نشانه‌ها با شنیدن این صدا در اسرع وقت به مکانیکی جهت بررسی و تعمیر اتومبیل مراجعه نمایند.
  • حرکت نکردن خودرو

  • در صورتی‌که استارت خودرو مشکلی نداشته باشد و به آسانی استارت بزند و همچنین بدون وجود هیچ مشکلی به دنده وارد شده و صدای موتور نیز عادی به نظر برسد و چراغ اخطار نیز در داشبورد روشن نشود، اما خودرو قادر به حرکت نباشد، بیشترین دلیل آن شکستگی مفصل پلوس است. از این‌رو در صورت وجود چنین مشکلی به هر اندازه که به پدال گاز فشار وارد کنید، فقط دور موتور افزایش می‌یابد و تا زمان تعمیر کامل، خودرو قادر به حرکت نخواهد بود.
  • تقلای خودرو جهت حرکت

  • توجه داشته باشید که محور‌های اتومبیل تا حدودی از انعطاف‌پذیری برخوردار هستند. البته در صورت رخ دادن مشکلاتی، احتمال دارد که در هنگام وارد کردن فشار به پدال گاز، راننده انعطاف‌پذیری را حس نکند و اینطور به نظر برسد که خودرو تحت فشار قرار گرفته است.
    در اصل هنگامی که یک محور دچار آسیب جدی یا خمیدگی شده باشد، به احتمال زیاد خودرو آغاز به کرنش خواهد کرد. در این زمان راننده خودرو را در حالت دنده قرار داده و در کمترین زمان متوجه خواهد شد که نیرو و قدرت به چرخ‌ها هدایت نمی‌شود یا به معنای دیگر بسیار کند حرکت می‌کند. عدم هماهنگی بین لنت‌های ترمزهنگامی که محور اتومبیل دچار آسیب و صدمه جدی شود، امکان دارد که اتومبیل در هنگام ترمزگیری نیز دارای مشکل باشد. از اینرو لنت‌های ترمز جابجا شده و در صورت‌عدم تعمیر به موقع اتومبیل، به هیچ عنوان امکان فعالیت کردن ترمز‌ها وجود ندارد.

چگونه بفهمیم که پلوس خودرو خراب است؟

مهمترین علت‌های ایجاد خرابی پلوس

لازم به ذکر است که مفصل پلوس به برخی از مشکلات حساسیت زیادی نشان می‌دهد که مهمترین آن‌ها عبارت است از:

  • روان‌سازی ضعیف مفصل پلوس

  • بد نیست بدانید که مفصل پلوس جهت کارکرد صحیح و مؤثر به روان‌سازی مناسب و عالی نیاز دارد. هنگامی که این مفصل به بهترین شکل روغن کاری شود، انعطاف مورد نیاز را برای پلوس و حرکت خودرو تامین می‌کند. البته در صورتی‌که مفصل پلوس به خوبی روانسازی نشده باشد، امکان دارد که فشار و اصطکاک بسیاری به پلوس وارد شود. علاوه‌بر این به علت افزایش امکان شکستگی مفصل، خودرو دیگر قادر به حرکت نخواهد بود.
  • وجود لاستیک‌های ساییده و فرسوده شده

  • یک لاستیک مانند چکمه، مفصل پلوس را پوشانده است که در‌واقع از مفصل پلوس به خوبی مراقبت می‌کند و از آنجایی که روانسازی آن را حفظ می‌کند، مانع از وارد شدن انواع آلودگی و ذرات ریز گرد و غبار به داخل پلوس می‌شود. لازم به ذکر است که عمر این لاستیک‌ها بسیار کوتاه بوده و در صورتی.که در برابر اصطکاک و فشار بسیار بالا قرار بگیرند، دچار فرسودگی سریع می‌شوند. از این‌رو می‌بایست به صورت منظم مورد بررسی و تعویض و تعمیر قرار بگیرند.
  • حمل بار سنگین

  • سازندگان خودرو به نحوی به طراحی محور و پلوس خودرو پرداخته‌اند که توان لازم جهت تحمل بار را داشته باشد. در اصل محور‌های عقب و جلو خودرو این توانایی را دارند تا وزن سرنشینان، بار و اتومبیل را نگه داشته و همچنین ارتباط لازم میان چرخ‌ها و خودرو را به خوبی برقرار نمایند.
    در‌واقع آن‌ها از طریق منتقل کردن قدرت به چرخ‌ها در هنگام افزایش سرعت، وظیفه چرخاندن آن را بر عهده دارند. به هر اندازه که محور‌ها از استحکام بیشتری برخوردار باشند، نمی‌توان از بار زیاد استفاده کرد؛ زیرا سبب وارد شدن آسیب و ایجاد ترک و شکستگی در آن‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب