در نقاط مختلف دنیا، خودروهای بسیاری وجود دارند که توسط خانمها و آقایان بسیاری رانده میشوند. خودروهای گوناگون قابلیت دارند تا در دمای متفاوت، بر روی سطحهای گوناگون و همچنین در ارتفاعات متفاوتی فعالیت کنند و از اینرو از سوختهای متنوعی با درجه خلوص و میزان اکتان متفاوتی استفاده میکنند. در خودرو قطعهای با نام ecu یا همان واحد کنترل الکترونیکی وجود دارند که با در نظر گرفتن نیازهای ذکر شده خودرو تنظیم میشود. ecu را میتوان به آسانی و بدون استفاده از دیاگ با استفاده از کابل باتری و جدا کردن سیم اتصال به زمین و استفاده از جعبه فیوز ریست کرد. در ادامه به طور کاملتری روش های مختلف ریست کردن ecu و پاك كردن خطا بدون دياگ را توضیخ خواهیم داد.
نقش ECU در خودرو چیست؟
ECU دارای وظایف و عملکردهای متفاوتی در خودرو است و به صورت کلی میتوان گفت که ECU خودرو به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماشین شما تمایل بسیاری دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده میتوان دریافت که ECU تمامی تغییرات مربوط به موتور، علمگر یا اکچویتور و سنسورها را دنبال میکند و سپس مقداری از اطلاعات ذخیره شده توسط ECU در درون RAM ذخیره میشود.
RAM موجود در خودرو توسط یک باتری مخصوص پشتیبانی شده و از اینرو در شرایطی که موتور خودرو خاموش است، اطلاعات از بین نرفته و باقی خواهد ماند. به این معنی است که هر موقع که شما ماشین را روشن میکنید، ECU قادر به خواندن مقادیر ذخیره شده است و از همان نقطهای که متوقف شده، دوباره شروع به کار میکند و از نقطه صفر فعالیت خود را آغاز نمیکند.
هنگامی که شما تصمیم دارید ECU اتومبیل خود را ریست نمایید، به این معنا است که هدف شما حذف کردن تمامی کارنامه و حافظه بلند مدت سیستم ECU تا به امروز است. از جمله اطلاعاتی که در ECU ذخیره میشود، انواع کدهای مربوط به ایرادات ماشین است که اغلب جهت تشخیص و بررسی عیبهای داخل ECU ذخیره میشوند. هنگامی که شما ECU را ریست میکنید، همه اطلاعات ذخیره شده به طور کاملا پیشفرض برگشته و تمامی کدهای عیبیابی نیز حذف خواهند شد.
روش ریست کردن ECU ماشین بدون دیاگ
امروزه کارشناسان فعال در این حوزه ۳ روش برای ریست کردن ECU بدون استفاده از دیاگ مطرح کردهاند. برخی از افراد بر این باور هستند که نمیتوان کنترلی بر روی سیستم ECU داشت، در صورتیکه اینگونه نیست. زمانی که شما در حال رانندگی هستید، کامپیوترهای موتور خودرو به صورت دائم در حال فعالیت بوده تا بتوانند درمورد شیوه رانندگی شما اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و سپس عملکرد دیگر واحدها را با نوع رانندگی شما هماهنگ نمایند.
این موضوع سبب شده تا عملکرد خودرو به بهترین شکل ممکن انجام شود و در نهایت میتوان تنظیمات ECU را دوباره تنظیم و بررسی کرد. هنگامیکه چراغ چک موتور روشن میشود، احتمال ایجاد یک مشکل الکترونیکی داخلی بسیار زیاد است و از اینرو قبل از تعویض هر قطعه حتما به بررسی جزئی کامپیوتر خودرو بپردازید.
سه روش ریست ECU بدون دیاگ عبارت است از:
-
اولین روش ریست کردن ECU
به منظور ریست کردن واحد کنترل الکترونیکی بدون استفاده از دیاگ، چند روش متفاوت مطرح شده است. از جمله این روشها این است که کابل باتری را برای ۲ الی ۳ دقیقه جدا کنید تا مشاهده نمایید که با اتصال دوباره سیم به باتری و روشن کردن خودرو، آیا چراغ چک موتور روشن میشود یا نه. میبایست به اندازه ۱۶ کیلومتر و حتی بیشتر رانندگی نمایید تا ECU اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد و در صورتیکه در خودرو مشکلی وجود دارد، چراغ موتور مجددا روشن میشود و شما میبایست با کمک یک کد که ECU به شما نشان خواهد داد، علت اصلی مشکل را بیابید و سپس با عوض کردن قطعه موردنظر آن را رفع نمایید.
هر موقع که قطعه جدید را نصب کردید، میبایست ECU را مجددا ریست کنید تا در رابطه با قطعه جدید نیز اطلاعاتی ذخیره شود. از جمله نکات مهم، اطمینان از سالم بودن کابل باتری قبل از ریست کردن و همچنین در دسترس داشتن یک منبع انرژی پشتیبان است.
-
دومین روش ریست کردن ECU
در ابتدا شما باید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه رانندگی کنید تا ماشین به دمای طبیعی زمان فعالیت خود برسد. پس از این خودرو را متوقف کنید و کاپوت را بالا زده و سیم اتصال به زمین را از باتری جدا نمایید. ازعدم ارتباط و در تماس بودن سرسیم با سایر سطوح فلزی دیگر مطمئن شوید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و سپس به مدت ۲۰ ثانیه ترمزها را فشار دهید تا با کمک چراغهای ترمز، تمامی انرژیهای موجود در خازنهای ECU تخلیه شود. در این شرایط ECU خودرو، تمامی اطلاعاتی را که در حافظه خود ذخیره کرده است را به صورت کامل از دست میدهد.
در این لحظه باید سیم اتصال به زمین را مجددا به باتری وصل و کاپوت را ببندید. در زمان تنظیم دوباره سیستم ECU، هدف مهم پاک کردن منبع تغذیه پشتیبان آن به صورت کامل است. در داخل تمامی خودروها به منظور ذخیره شدن اطلاعات، یک فیوز قرار داده شده که به طور مستقیم به باتری خودرو وصل میشود. اغلب این فیوزها برق مورد نیاز رادیو ماشین شما را فراهم میکنند.
-
سومین روش ریست کردن ECU
از دیگر روشهایی که به منظور ریست کردن ECU مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از جعبه فیوز است. محل قرار گیری دقیق جعبه فیوز در طرف کمک راننده و نزدیک به باتری است. هنگامیکه خودرو شما به صورت کامل گرم شود، باید آن را خاموش کرده و سپس برق ماشین را با قطع کردن اتصال باتری نیز قطع نمایید و فیوزها را خارج کنید.
پس از چند دقیقه، تمامی اطلاعات پاک شده است و به راحتی میتوانید فیوزها را به مکان اصلی خود وصل کنید و در نهایت خودرو را روشن نمایید. بهتر بوده که به مدت حدود ۱۰ دقیقه با کمترین سرعت ممکن رانندگی کنید تا ECU قابلیت ذخیره تمامی اطلاعات جدید و تغییرات به وجود آمده در خودرو را داشته باشد.
از آنجایی که ECU از جمله بخشهای حساس خودرو محسوب میشود، بهتر است که با عوض کردن هر کدام از قطعات و انجام سایر اصلاحات، دوباره تنظیم شود؛ چراکه امکان متضاد بودن تمامی این تغییرات با شیوه کارکرد موتور بسیار زیاد است.
انواع حافظه در ECU
به صورت کلی میتوان گفت که در برد داخلی ECU دو نوع حافظه وجود دارد که شامل حافظه موقت و حافظه دائم میشوند. ماشینی که روشن است، دادههایی را از سنسور دریافت کرده که در همان موقع به ECU ارسال میکند و سپسای سی یو با در نظر گرفتن نوع داده، تصمیم به انجام کارهایی برای ایدهآل کار کردن خودرو میگیرد. البته این اطلاعات در صورت خاموش شدن موتور و بستن سوئیچ به صورت کامل حذف میشوند و از اینرو ECU اطلاعاتی که در زمان روشن بودن ذخیره کرده است را در زمان خاموش شدن خودرو به علت عدم نیاز به آن حذف میکند و در صورت روشن شدن مجدد خودرو، اطلاعات جدید ی از سنسورها دریافت میشود و تمامی اطلاعات پاک شده در حافظه موقت ECU قرار داده میشود.
حافظه دیگر که دائم نام دارد، موظف است تا ماهیت سنسورها، عملگرها و کنترلهای الکتریکی و برقی را در خود نگه داری کند. به بیان دیگر، ECU در زمان خاموش شدن، دچار فراموشی نمیشود و میداند که سنسور اکسیژن با چه نوع ولتاژ و فرکانسی کار میکند و در صورتیکه آی سی میکرو ECU، تعویض شود، نیاز است تا همه اطلاعات را مجدد به ECU تحمیل نماییم.
رخش دیتا اولین وب اپلیکیشن تخصصی تعمیرات و نگهداری خودرو دارای ویژگی های اعلام زمان سرویس دوره ای خودرو ، کارشناسی خودرو ، جستجو تعمیرگاه ، رزرو آنلاین تعمیرگاه خودرو برای انواع خدمات ، تعمیرات برق خودرو ، تعویض روغنی و آپاراتی ، صافکاری و نقاشی خودرو ، تعمیرات موتور خودرو ، تعمیرات جلوبندی خودرو ، تعمیرات سرسیلندر خودرو ، تعمیرات گیربکس خودرو ، شارژ کولر خودرو ، تعمیرات ضبط خودرو ، تعمیرات لنت خودرو ، پنچرگیری و آپاراتی خودرو ، تعمیرات ایسیو خودرو ، تعمیرات باتری خودرو ، تست دیاگ خودرو و سایر می باشد.